آهنگساز و نوازندۀ پیشکسوت تار و سهتار گفت: هنر باکیفیت و موسیقی ناب، در رهنمونساختن و آرامشبخشی به جامعه و در ساختار اخلاقی و فکری و ذهنی مردمِ آن اثرگذار است.
کیوان ساکت گفت: خلاقیت به معنای آفرینش اثر هنری و یا هر آن چیزی است که پیشتر مانند آن وجود نداشته باشد. درست همانطور که استاد شفیعی کدکنی نیز در ستایش حافظ بیان کرده و شعر او را گونهای از خلاقیت برشمرده و آن را آشناییزدایی نامیده است.
او ادامه داد: درواقع باید چنین گفت که خلاقیت به این معناست که هنرمند آفرینشگرِ امروز در عرصۀ موسیقی، نغمه و یا آهنگی که در دستگاههای مختلف موسیقی نواخته شده را بهنحوی بسازد و بنوازد و ساماندهی کند که در نگاه نخست، پیوند چندانی با هیچیک از آثار پیشین نداشته و درعینحال بر پایۀ همه معیارهای هنری و فنی، سخنی نو در خود داشته باشد.
این آهنگساز و نوازندۀ برجستۀ تار و سهتار، با بیان اینکه هر اثر خلاقانه در زمینۀ موسیقی لزوماً ماندگار نخواهد بود، بیان کرد: ماندگاری یک اثر هنری ازجمله آثار موسیقیایی تنها به خلاقیت مرتبط نیست، چراکه آثار بسیاری از آثاری که در زمینۀ موسیقی خلق شدهاند ممکن است در یک دورۀ زمانی شهرت فراوانی بیایند مانند بسیاری از ترانههای پاپ که در این دوران بسیار خوانده شدهاند ولی عمر این ترانهها حتی گاهی به یکسال هم نرسیده و فراموش میشوند؛ بنابراین عنصر ماندگاری، متفاوت از خلاقیت است و ویژگیهای دیگری نیز برای ماندگاری یک اثر لازم است.
ساکت که «جامهدران»، «سبکبال»، «ای وطن»، «فسانه»، «شبی با خورشید»، «زندگی»، «نغمۀ مهر» و «میتراود مهتاب» و «کی میرسد باران» برخی از آلبومهای او بهشمار میروند، تأکید کرد: در همۀ کشورهای پیشرفتۀ دنیا که برای فرهنگ و هنر و ازجمله موسیقی، ارزشمندی و اهمیت قائل هستند و میدانند که هنرِ باکیفیت و موسیقی ناب در رهنمونساختن و آرامشبخشی به جامعه و همچنین در ساختار اخلاقی و فکری و ذهنی مردمِ آن اثرگذار است این شهرداریها هستند که از هنر و فرهنگ و بهویژه موسیقی پشتیبانی بسیاری میکنند و در این زمینه نقش مهمی دارند.
ساکت ابزار امیدواری کرد که جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق شاهینشهر نهتنها زمینهای برای شکوفایی استعدادهای خلاق برای آفرینش آثار ماندگار و تأثیرگذاری در هنر را فراهم کند، بلکه بهگونهای باشد که استعدادهای موسیقی رها نشده و زمینه برای فعالیت آنها در عرصۀ موسیقی کشور فراهم شود.