جزئیات خبر

«نخستین جشنواره موسیقی خلاق در شاهین‌شهر، آگاهی‌دهی و احیاگری را به همراه دارد و محورهای آن یعنی آموزش، پژوهش، صنعت و آفرینش، موجب وفاق ملی خواهد شد.»

«نخستین جشنواره موسیقی خلاق در شاهین‌شهر، آگاهی‌دهی و احیاگری را به همراه دارد و محورهای آن یعنی آموزش، پژوهش، صنعت و آفرینش، موجب وفاق ملی خواهد شد.»

این جملۀ رضا مهدوی، موسیقی‌شناس و موسیقی‌پژوه است که ضمن تأکید بر اینکه خلاقیت باید در هر موضوعی جایگاه داشته باشد، گفت: انسان‌ها برحسب توانایی وجودی خود و توانایی اکتسابی خود درطول زمان به خلاقیت دست می‌زنند، اما خلاقیت به این معنی نیست که حتماً باید شگفتی‌سازی رخ دهد و چیز جدیدی به‌وجود آید یا مکاشفه‌ای شود که اصلاً آدمی انتظار آن را ندارد.

او افزود: خلاقیت به این معناست که با دقت به اطراف خود نگاه کنیم و با تعمق و توجه بیشتری مکاشفه‌گر باشیم، چراکه انسان به معنای حقیقی کلمه نمی‌تواند خالق باشد و خالق اصلی خداوند است و اگر ما به اذن او تلاش کرده و دانش کسب کنیم و استعداد و جوهره نیز داشته باشیم در این‌صورت می‌توانیم کشف کنیم. در مورد این کشف‌ها اصطلاحاً از واژۀ خلاقیت استفاده می‌شود که البته اصطلاح مکاشفه‌گری دراین موارد صحیح‌تر است.

دبیر چهلمین جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر بیان کرد: در عرصه‌‌های مختلف موسیقی ازجمله سازسازی، پژوهش، صنعت، تکنولوژی هوش مصنوعی و حوزۀ دیجیتال، همچنین در مجامع دانشگاهی و آموزشگاه‌ها و نیز آموزش و تربیت آموزشگر و مربی، در عرصۀ حنجره و خوانندگی و سایر زمینه‌ها، بسترسازی‌هایی برای توسعۀ کمی و کیفی موسیقی وجود دارد و به خلاقیت و مکاشفه‌گری‌های جدید نیاز است که عموماً به‌صورت انفرادی نیز کمتر رخ می‌دهد.

مهدوی تأکید کرد: باید ضمن اختصاص بودجه‌های پژوهشی در زمینۀ موسیقی، از فکرهای بکر استقبال کرد و علاقه‌مندان باید درکنارهم به‌صورت دانش‌بنیان، عرصه‌های مختلف موسیقی را رصد کنند و دست به ابتکار بزنند. مسلماً براساس داشته‌ها، ریشه‌ها، مبانی، آئین‌ها، گذشته‌ها، سنت‌ها و آنچه برگرفته از تمامیت موسیقی ملی در ایران و در تمامیت ارضی جغرافیا و فلات ایران است امکان بروز هرگونه خلاقیتی وجود دارد.

این استاد دانشگاه اشاره کرد که آهنگسازان بزرگی در یک‌صد سال گذشته در فرم‌ها، شکل‌ها و قالب‌های موسیقی و همچنین در عرصۀ آموزش و در مباحث مدرسی که اصطلاحاً دانشکده‌ای، هنرستانی یا آموزشگاهی گفته می‌شود دست به خلاقیت زدند و ذوق‌ورزی‌های خود را نهادینه‌سازی و مستند و روشمند کردند. در عرصۀ سازسازی نیز به همین صورت بوده و هست و درمجموع، این موضوع درطول تاریخ جاری و ساری بوده است.

او گفت: به نظر من نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق یا مکاشفه‌گری در موسیقی که شهرداری شاهین‌شهر متولی آن است می‌تواند نقطۀ عطف بسیارمهم و نویدبخش به تمام اهالی فن موسیقی باشد که همچنان بستر برای خلاقیت و مکاشفه‌گریِ شما آماده است و حتی اگر داوران برخی آثار را نپذیرند اما همین که در جشنواره حضور پیدا می‌کنید نشان‌دهندۀ این است که ما پویا هستیم، درون ما تازه است و مغزمان همچنان می‌تواند جوانه بزند که این موضوع نه به سن و سال بلکه به این بستگی دارد که ما چقدر از اعتماد به نفس و دانش برخورداریم و چقدر محیط پیرامون موسیقی در ایران و جهان را دنبال می‌کنیم.

مهدوی با بیان اینکه برگزاری نخستین جشنواره موسیقی خلاق در شاهین‌شهر موجب آگاهی‌دهی و احیاگری خواهد شد، افزود: این جشنواره، جامعه را متوجه می‌کند که ایستا نباشید و در وهله اول خودمان را جدی بگیریم و در وهله دوم به موسیقی بیش از گذشته اعتنا کنیم تا بیش از پیش در ایران و جهان اعتلا پیدا کند و سربلند بمانیم.

این نوازنده و مدرس موسیقی ایرانی با بیان اینکه هر خلاقیتی نمی‌تواند مورد اقبال و پذیرش عمومی قرار بگیرد، تأکید کرد: گاهی یک اثر خلاقانه برای اهل فن و متخصصان و گاهی فقط برای عموم مردم است، اما آن اثری ماندگار می‌شود که بتواند هم نظر جامعۀ متخصصین و هم نظر عموم مردم را تأمین کتد. این مسئله مانند تولد هنر می‌مانَد، به‌این‌ترتیب که وقتی آهنگی ساخته شد اول باید نظر استادان فن موسیقا را به خود معطوف کند و مهر تأیید بگیرد و سپس مردم نیز آن را با گوش جان بشنوند و زمزمه‌اش کنند؛ این اثر برای همیشه و همه دوران‌ها و همه دهه‌ها و همه اعصار ماندگار می‌شود، اما گاهی خلاقیت یا مکاشفه‌ای در یک مقطع زمانی جلوه‌گری می‌کند و تاریخ مصرف آن نیز خیلی‌زود به پایان می‌رسد.

مهدوی که عضو شورای سیاستگزاری نخستین جشنوارۀ موسیقی خلاق شاهین‌شهر است ضمن قدردانی از خلاقیت و ابتکار سعید ابریشمی‌راد شهردار شاهین‌شهر برای برگزاری این جشنواره، گفت: فکر بکر ایشان درخصوص برگزاری جشنواره موسیقی خلاق حتی می‌تواند فرامرزی باشد و از سال بعد وسعت پیدا کرده و به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.

او که دارای درجه یک هنری در دو گرایش هنرآموزی و نوازندگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم‌تراز با دکتری است، با اشاره به اینکه برگزاری ارکسترهای فیلاهارمونیک در دنیا ازسوی شهرداری‌ها رقم می‌خورَد، تصریح کرد: برگزاری نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خلاق با شعار دولت چهاردهم یعنی وفاق ملی همسانی پیده کرده است، چراکه آموزش، پژوهش، صنعت و آفرینش، محورهای این جشنواره را تشکیل داده و مجموع آن‌ها از چندجهت موجب وفاق ملی خواهد شد.

مهدوی توضیح داد: ایجاد وفاق ملی بین اقوام موسیقایی ایران، کلام و زبان و لهجۀ هر منطقه از ایران، و همچنین وفاق بین پژوهشگران، صنعتگران و افرادی که در سطوح مختلف به آموزش پرداخته‌اند ازجمله نتایج برگزاری نخستین جشنوارۀ ملی موسیقی خواهد بود.

دبیر چهلمین جشنوارۀ بین‌المللی موسیقی فجر ادامه داد: نخستین جشنوارۀ موسیقی خلاق شاهین‌شهر، خواسته یا ناخواسته با شعار وفاق ملی همراه شده و اگر چنین وفاقی بین همۀ بخش‌های موسیقی در محورهای مختلف این جشنواره اتفاق بیفتد و به معنای حقیقی کلمه به‌منصۀ ظهور برسد ایرانی آباد خواهیم داشت و همگی خواهرانه و بردارانه با نگاه ویژۀ هنری برگرفته از ضمائم و ضرب‌آهنگ‌ها و تمام توانایی‌های فنی و هنری، به یکدیگر پیوند خواهیم خورد تا هیچ‌گاه به غم و اندوه و کاستی‌ها فکر نکنیم بلکه به صلح و صفا و دوستی و نشاط بیاندیشیم.

مهدوی تأکید کرد: به نظر من شهرداری شاهین‌شهر به زیبایی چنین موضوعی را نه فقط متصور است بلکه به اجرا می‌گذارد و می‌تواند برای دیگر شهرداران در شهرها و استان‌های کشور عزیزمان زمینه‌ساز، الگوساز و نمونه‌آفرین باشد./